32. “Ne iş olsa yapar” adamın şehirde işi ne?

Yok. Ama şehri işgal ettiler. Ve şehir onlarla meşgul. Şehri onlar meşgul ediyor. İnşaatçılar, polisler, avukatlar, doktorlar, şoförler, öğretmenler, tüccarlar, gazeteciler, postacılar, elektrikçiler, tesisatçılar, çöpçüler, encümenler, belediyeciler, ilahiri sanırsınız ki şehirle meşgul oluyorlar. Bi’l-hassa şehri meşgul edenler bunlar gerçekte. Bunlarla dolu olduğu için şehir, kendiyle meşgul olamıyor. Çünkü bunlar “bir meşguliyet olsa da yamansak” arayışından “ne iş olsa yaparım” dilenciliğinden türemiş insanlardır. Bi’t-tabi o arayışa ve dilenciliğe itilmişler ve itilmenin karşısında boyun eğmmişlerdir. Bunlar da bir tür rençberdir yani. Geçinmek dayatmaları altında ezilen ile toprakla uğraşmanın zorluğu altında ezilen arasında birinin şehirde diğerinin köyde yaşaması kadarcık bir fark vardır zira. Şehir görünümünde insan ifade ederken bunları takdim etmiyorum ben.

Daha önce “sırf isminiz yazılı olduğu için anılmanız”dan bahsetmiştik. Namınıza yazılı değilse şehriniz, onun namının yazılmış olması ne eder ki demiştik. Nama yazılılık birşey yapmış ve yapıyor oluşunuz demek iken namı yazılılık da ne olurmuş nama yazılılık yanında değil mi? Adınızın bir yere ve bir şeye yazılması yanısıra yazıya geçmeye değer eserle ispatlı bir yapmaya dayanmasıdır “nama yazılılık”. Yapan da yapılan da birlikte belli edecektir yazılmaya değerliği. Değilse, namın yazılmışlığı olsa olsa “ne iş olsa yapar” kişi kaldığınızın delilidir ancak.

Biraz sonra da “sen yapmazsan bir yapanının çıkacağı yok” türünden özerk emellenmenin peşin bir insan vasfı olduğunu ihsas ettirdik. Bu özerkliğin de ihsasın da sadece bir öz taşıyan kişi için geçerli olduğu ve sadece onun özgürlükle aynı sırada adının anılmasının yerinde olacağı bellidir. Yani özgür kişi ile yapan kişi arasında doğrudan ve birbirini mukteza ilişki vardır…

Şimdi soralım “şehir meclislerimiz özgür adamların desteğini/reyini alan adamlardan mı oluşuyor”? Bir de şöyle soralım “kamuya açık işliklerimiz özgür adamların yardımları ve mesleğe girmeleriyle mi yürüyor”?

Hayır. Ve yine hayır.

Çünkü bellidir ki “evet” demeye müsaade eden bir manzaraya sahip değiliz. Üstelik ne yana dönsek manzara aynı. Manzaradan örnekler çekip burada yazıya dökmeye bi’l-ahire geçeriz. Zaman zaman yapıyoruz bunu zaten. Şimdi, şu sorulara niçin hayır cevabı vermek zorunda olduğumuzu zabtedelim.

Bir kere “ne yaparsak yapalım iştigal ehlinin belirlemesi şart ve başka türlüsü muhal olan” fiyatları, ederleri, semenleri, ücretleri, bedelleri başkaları belirliyor. Her türlü alış-verişte durum böyle. Alış-veriş, yapılanları/eserleri yapanlar ile dolaylı yahut direk onları yaptıranlar arasındaki ilişkinin nihai aşamasıdır. Bu aşamada fiyatlar meydana çıkar. İcap-kabul fiyatta anlaşmaya varabilinemediyse tamam olmaz. Ne iş olsa yapar adamlar, ne olsa okuturlar ve bu tıynetteki adamların alış-verişine rayiç, kimin vazettiğine önem verilmeyen bir fuzuli konudur. Okunanı yutanlar da o tür adamlardır, zira bu yerde okunanı yutmaktayken kendi yerinde yaptığı da birşey okutmaktadır.

İşleri de onların değildir, yaşadıkları ya da işledikleri yer de onların değildir. Geçicidirler. İşleri de yerleri de belli değildir. Bu gün bu iş, yarın başka bir iş; bu gün bu yerde yarın kim bilir nerede! geçi geçiverirler, göçüverirler. İstihdamlarına ve irtikaplarına konu olan fiyatlar onlara dayatılır. Rızalarına müracaat edilmez. Onlara “o başka kimseler” neyi isterlerse ödetirler, onlardan ne kadar isterlerse o kadar tahsil ederler.

Emek ve birikimlerinin fiyatlarında tasarruf yeterliğini haiz olmayan adamlar ne iş olsa yaparlar nerede olsa yaşarlar. Çünkü başkasının işinde diş çürütmektedirler ve başkasının yerinde göç geçirmektedirler. Türkçe’de bir deyiş vardır: İş yapmayana da adam mı denir! Türkçe ile şehir arasında çok kuvvetli bir ilişki vardır demiş olduk mu? Bence olduk. Demek ki “ne iş olsa yapar adamın” şehirde işi olmadığına şehadet etmek bi’l-iltizam, bi’l-mutabaka, bi’t-tazammun şehirliye vaciptir, Türk’e farz.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s