36. Hemşehrinin işini temlik etmiş ama “meleke” edinememişin “bilmesi”.

Böyle bir bilme yok arkadaş. Fakat bugün mülkümüze… her türden mülkümüze; işimize, menkul ve gayr-ı münkulümüze, ilmimize, ticaretimize, gayemize, paramıza, ilişkilerimize, kıyafetimize, zevkimize, fikirlerimize, şahsiyetimize, annemize babamıza, çoluğumuza çocuğumuza, komşumuza, yemeğimize yemediğimize, sıhhatimize, seyrimize seferimize, nefsimize, dinimize, ırzımıza ilahiri her bir şeyimize gelip oturmuş zevat baştan aşağı bu şartlara dahildir. En baştakinden uç başlara kadar mezkur zevatın ahvali böyledir. Ve maiyetleriyle beraber böyledirler.

Çünkü bilgiyi bilmezler. Bilgi, “şeyi anlamaktaki güçlüğü açıkladığımız zaman ve o açıklama güçlüğünü aşmak için gayret ederken öğrenilendir”. Şehrin işlerini temlik edenler ile mülkiye emrine itaat edenler ne zatlarıyla ne vasıflarıyla ne de fiilleriyle bir emsaldirler. Bu iki çeşit zat başka… değişik falan değil bambaşka iki cins zattır. Temlik teferruatın bilgisiyle yetinenin varıp varacağı bir makam iken mülkiye bütünün bilgisini istilzam eder. Temlik zahir ve aletin nasıllığıyla sınırlı bir iştigal iken mülkiye; ne’lerin, niçin’lerin, nasıl’ların bütün meşkiyle şeyin künhüne vukuf şartıyla hakkedilebilir bir idraktir.

Temlik bir melekeyi mükteza değildir. Mülkiye ise melekesize kabil değildir fakat. Eğer bir benzetmeyle anlatılması kolaylığına müracaat edecekseniz şuna dikkat kesilebilirsiniz: insan bedeni o insanın temellükündendir ama temlik, o insanın yüzmek melekesine sahip olması anlamına gelmez, yüzebilen bir insan beden mülküne vakıftır mesela. Zira zatın mülküyle melekesi arasında duran nesne, mahal-mekan ve olay sebepleri amaç ve neşe kuvvetiyle tam temezzüc etmiştir ki mülkiye emrine taati olabile. Temlikte böyle bir mizaç aranmaz zaten…

Mülkiyeye memur zevatımızı herhangi bir “yapma” bilgisine , “tatbik” bilgisine sahip kılmadan, herhangi bir meşgaleden tecrübe edindirmeden sadece nazari cihazlanmasıyla vazifeye getirmekteyiz maalesef. Zatların cümlesi olan cemiyet şahsiyesinin hallerine, tedavirine ve tedabirine dair kararları ve emirleri de isabet etmiyor bu yüzden. Eğer tatbikatı tam bir sanatı olsaydı o amirin, cemiyete müteallik kararlarında, emirlerinde ve cemiyet işlerine memur maiyetini idare edişinde isabet kaydedecekti. Kezalik ma nahnu gaye icabı bir nesneye bir işleyen nesneyle bir mekanda-mahalde sonuçlara ve süreçlere mukayyet olarak neşe yahut hüzün içre vakit harcamak; ne sorusunu sorarken mahzule düşmemek imkanı edinmek demektir. Bu imkan ise nasıl sorusunun altındaki niçin sorularını ve niçin sorularının altındaki nasıl sorularını keşfetmek mümkünü demektir.

Mülki amirlerimizin acemilikleri buradayken, mülki amirlerin meşveretinde yer alıp da mesela şehir arazisinin tasarruf kararına etki eden (inşaat, orman, ziraat, makine, harita, bilgisayar, yazılım vs.) mühendislerimizin ve mimarlarımızın, öğretmenlerimizin, baytarlarımızın, tabiplerimizin, eczacılarımızın, tacirlerimizin, hakimlerimizin, iktisatçılarımızın, işletmecilerimizin… ilahiri üniversite okumuşlarımızın  ehliyetleri nerededir?! Onların da bahsettiğimiz “imkanı” ve “mümkünü” haiz kılacak herhangi meşguliyet ve meslekten mahrum kalarak yetişmeleri(!) elbette mülkiyemizi temlike mağlup edecektir.

Ezcümle “şeyi anlamaktaki güçlüğü” farkedemeyen ve “ezberin bile haysiyetinden bihaber” zavallıların idaresine idare diyeceksek eğer şehri kaybettiğimizin ve dolayısıyla istikbali kaybettiğimizin resmidir vesselam. Şehirli mi köylü mü olduğunu geç, “bir yer”li olduğun nerenden belli ki  neyi bildiğini ve bir meleken olup olmadığını kaale alsın dünya senin de varlığın ve teşebbüsün kabul edilsin!?

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s