52. Ha hırsız ha adem latefrik madem; ha şehir ha zehir fena, ne de ceza zahir.

İktisat içinde hırsıza yer yoktur. Fakat halk içinde hırsız her zaman olabilecektir. Kişinin zaafları ve karakter bozuklukları dolayısıyla yapacağı gasp ve çalıp çırpma sadece “kişisel sapma” boyutunda telakki edilecekse hırsızlık bir türlü mesele iken, o tıynette kişilerin gasplarıyla birbirleri arasında işlettikleri bir “geçim etme” meşgalesi gelip yerleşmişse toplumda başka bir mesele var bellemek lazımdır.

Yani çalınan malların alınıp, satılmasından; sökülüp, çoğaltılıp, dağıtılmasından; bunların depolanmasından, fiyatlanmasından, taşınmasından bahsedilecek derecede ticaret metaı edilmesinden sonra verilecek tek bir hüküm vardır: suç orada, hasaset orada artık bir asıl iş haline gelmiş ve iktisat yok olup gitmiştir. Bit pazarının tedarik yeri “ölü evi” değil zaten nice zamandır; hayli zaman oldu ki bit pazarları müsriflerin kurtulmak istedikleri mallardan tedarik ediyorlardı. Şimdi çalıntı mal üzerinde işleyen nice işletme “hırsız” işe alıyorlar.

Hayret edilecek fiilleri bulup tatbik etme yarışı var imiş gibi şimdiki günlerde gasp, yağma ve iğfal yoluyla ticaret yürütmek işi öyle incelmiş öyle kıvraklaşmış zekaları mucip birden çok iştigal alanına inkılap etmiştir ki, “iskanın meşru saiklerinden birçoğu kanun dışılığa” iteklenmiştir hatta. Daha daha… hiçbir şekilde alım-satıma konu olmamış ve oldurulamaz zaten diye kanaat ettiğimiz geleneklerimiz bile istismar ve tamah önünde infazını bekler duruma düşürülmüşlerdir. İskanın bedelsiz mütemmimlerinden olan mezarlık araziler “ticaret metaı” derekesine düşmüştü zaten ya, bir de şimdi o mezarlıkların doğurduğu hizmetler “ticaret metaı” derekesine düşürülmek isteniyor. Lütfi Bergen’in çok yerinde bir teşhisle yaptığı izahtan ilhamla söyleyeyim; “evlik yer arazinizin mülkiyeti elinizden alınıp bir de üstüne borçlandırarak, size, güya karşılık olarak kat mülkiyeti satılıyor” yeni kanunlarla. Bütün bunlar nerede oluyor biliyor musunuz? Türkiye’de oluyor Türkiye’de…

Gafletin boyutlarını keşfedebilin diye soracağım şimdi size: Evinizin önünden geçen “yol” kimin mülkü? Eğer evlerimizi yaparken tasarruf ettiğimiz arsaların aralarında bıraktığımız geçiş paylarından ve evlerimizin dizilişinin halesi oluşlarından doğan bir yol ise o yol, işte o zaman nedir… yahut evlik arsalarımızı birer boşluk şeklinde ortaya çıkaran bir tayin edici olarak ızgara çıtası mesabesinde çizdiğimiz yollardan bir yol ise o yol, işte o zaman nedir? Peki… evimiz o ızgara çizikleri arasındaki boşlukları dolduran birer malzeme midir yani? Ya, insan! o çizikleri ve o çizikler arasındaki güya haneleri dolduran herhangi müstahzar mıdır?

Sureta bir evimiz var ve sözde insanız ancak bundan böyle. Hem evler hem insanlar gasıp semirgenin, kemirgenin elinde-dişinde bir tamah metaı ve tamah çarklarının kayganlaştırıcı yağı değilse eğer… yani hem insan hem hane sahipleri olarak yaşıyorsak dünyada ve yaşatıyorsak şu şehri, kabahatlerimiz yanısıra acizliklerimizden mütevellit bozulma ve bozukluklarımızı mahallemizden kovmak işini hırsızların keyiflerince çekip çevirmesinden kurtarmalıyız. Bunun için de her şehre has bir imar-iskan hukuku ve bütün gayr-ı menkul mülkiyetine kılavuz kuvvetinde tapu usulü hukuku ihdas etmeliyiz. Yoksa, tostoparlak torbalanmış bir imar kanunu ile ancak hırsızların gözü doyurulmaktadır vesselam.

Bu meselede kavram ve karar kuvvetiyle işlerlik kazandıracağımız kelimeler şunlardır: – bir evlik arsa (evlek) sahipliğini işaret eden hane sakinlerinin oluşturduğu aile tüzel kişiliği kavrayışı ve kararı, – yol, mesire, teferrüç, teneffüs, nida, cemiyet, tedrisat, işlik yerleri sahipliğine iştiraki işaret eden içtima azalarının oluşturduğu mahalle tüzel kişiliği kavrayışı ve kararı.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s